تحقیق کامل وجامع معرفی عضو مکانیکی، انواع، جنس

دسته: مکانیک

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 8767 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 106

تحقیق کامل وجامع معرفی عضو مکانیکی، انواع، جنس دارای 106صفحه با فرمت ورد

فهرست

معرفی عضو مکانیکی، انواع، جنس 5

اجزاءیاتاقان: 7

انواع یاتاقان 8

یاتاقان های لغزشی: 9

انواع یاتاقان های لغزشی: 10

یاتاقان های غلتشی: 10

انواع یاتاقان های غلتشی: 12

بلبیرینگهای شعاعی : 13

2- بلبیرینگهای نوع S 14

انواع قفسه یاتاقانهای ساچمه ای: 17

شیوه جا زدن ساچمه: 19

انواع غلتک : 23

قفسه یاتاقان سوزنی : 25

تقسیم بندی از لحاظ ساختمان: 27

فصل دوم: 30

مواد یاتاقان ها 31

مواد و عملیات حرارتی 31

فولادهای مقاوم در برابر خوردگی 41

مواد مقاوم به حرارت (نسوز) 43

ثبات ابعادی بیرینگ های غلتشی 46

فصل سوم: 51

مجلات و نرم افزار های مرتبط با یاتاقان 51

کاتالوگ آنلاین 53

انجام محاسبات 53

معرفی نرم افزار 54

فصل چهارم: 57

انواع خرابیها1- خرابی معمولی ناشی از خستگی مواد 58

روغن آلوده 59

عیب 65

علت 65

توصیه 65

پوسته شدن: 65

1. نیروی بیش از حد 65

2. پیش بار بیش از حد 65

3. بار بیش از حد توسط انبساط حرارتی 65

4. وجود زنگ زدگی و کثیفی 65

1. بازرسی طراحی ماشین و انتخاب یاتاقان 65

2. نصب صحیح 65

3. آنالیز طراحی ماشین و یاتاقان کاربردی جابجایی و تعویض یاتاقان مناسب تر 65

قفل شدن (جام کردن): 65

1. تغییر رنگ یا یا نرمی بخش های دوار یا رینگ ها 65

2. خرابی کامل 65

1. بار بیش از حد 65

2. روانکاری نامناسب 65

روانکار نامناسب 65

نوع روانکار و روش روانکاری چک گردد. 65

پیش بار ایجاد شده اصلاح گردد. 65

ترک دار شدن 65

دو نیمه شدن 65

1. پوسته شدن در اثر ضربه یا نصب 65

2. لقی بیش از حد 65

3. بار شعاعی در گوشه 65

نگهداری و نصب صحیح 65

بررسی دقت ساخت شفت یا نشیمنگاه یاتاقان 65

خرابی قفسه: 65

1. خرابی 65

2. سایش روی یک طرف قفسه 65

3. سایش قفسه 65

4. خراشیدن 65

1. بار زاویه ای 65

2. سرعت دورانیبالا 65

3. روانکار نامناسب 65

4. وجود کثیفی 65

1. کاربرد صحیح 65

2. روش روانکاری و نوع روانکار 65

زنگ زدگی: 65

1. زنگ زدگی در سراسر یاتاقان 65

2. زنگ زدگی موضعی 66

3. خوردگی روی سطوح 66

1. نگهداری نامناسب 65

2. تمیز نکردن یاتاقان 65

3. عدم حفاظت مناسب 66

1. بدون محافظ نگه داشتن 66

2. مرطوب بودن یاتاقان 66

1. لقی به هنگام نصب 66

2. مراقبت ضعیف 66

نگهداری و تعمیر مناسب 65

اصلاح روش های نگهداری و تعمیر 66

نگهداری در مقابل رطوبت، بررسی ساخت شفت و نشمنگاه یاتاقان 66

سایش : 66

سایش سریع شیارها یا غلطک ها 66

سایش قفسه 66

1. وجود کثیفی در روانکار 66

2. زنگ زدگی 66

3. روانکاری نامناسب 66

بازرسی روانکار و نحوه ی روانکاری 66

سایش الکتریکی 66

جرقه زدن الکتریکی 66

اتصال به زمین 66

زبری: 66

1. زبری 66

2. خرابی سطوح حاصل از جرقه 66

3. ضربه خوردن در هنگام حمل و نقل 66

4. خرابی در اثر نصب 66

1. آلودگی باقی مانده و فشرده شده بین سطح ساچمه ها و رینگ ها 66

2. جابجایی بدون دقت 66

3. نصب بدون دقت 66

نگهداری و تعمیر مناسب 66

استانداردها 66

فصل پنجم: 68

توسعه اسپیندل های ماشین ابزار برای عملکرد بهتر 68

چکیده 68

کلیدواژه ها 69

1. مقدمه 69

2. یاتاقان های اسپیندل چند نقطه ای (3 نقطه ای، 4 نقطه ای) 71

2-1 انگیزه ای برای بهینه سازی هندسه یاتاقان 71

2-2 بررسی تحلیلی یاتاقان های چند نقطه ای (4 نقطه ای) 73

جدول 1 – اختصارات استفاده شده در شکل های 3، 4، 5 74

شکل 4 زوایای تماس در یاتاقان چندنقطه ای (4 نقطه ای) با پیش بارگذاری فنر داخلی به اندازه 370N. 76

3. 2- بررسی آزمایشگاهی یاتاقان های چندنقطه ای (4 نقطه ای) 78

3- یاتاقان غلتک استوانه ای به عنوان یک یاتاقان قابل حرکت 82

4- بهینه سازی خواص شکست 85

ایمنی در یاتاقان های اسپیندل با استفاده از پوشش های A-C:H:W 85

5- خلاصه 87

3.3- آنالیز ضخامت لایه روغن و روش گریسکاری: 100

4- نتیجه گیری: 104

فصل یک:

معرفی عضو مکانیکی، انواع، جنس

معرفی یاتاقان

یاتاقان ها با تحمل بارهای محوری و شعاعی ، قطعات متحرک را در مسیر حرکت خود نگاه میدارد. چرخ دنده ها ، چرخ ها و شفت ها به وسیله یاتاقان در محل استقرار خود نصب شده و در مقابل اصطکاک و فرسایش محافظت میشوند .

یاتاقان ها وظایف زیر را انجام میدهند

1- قطعه ی متحرک را نگه میدارند.

2- اصطکاک را کاهش میدهند.

3- فرسایش و سائیدگی را کاهش میدهند.

4- یک سطح سایشی قابل تعویض را تشکیل میدهند

اجزاءیاتاقان:

1 – دو قطعه ی فولادی سخت که قفسه نام دارد.

2- ساچمه ها غلتک ها و سوزن هایی از فولاد سخت شده که در بین قفسه می غلتند.

3- جدا کننده یا محفظه که اطاقک اجزای غلتان را نشان می دهداجزاء یاتاقانهای ساچمه ای :

ساچمه ها Ball

رینگ بیرونی External Ring

رینگ داخلی Internal Ring

قفسه نگهدارنده ساچمه ها Cage (Ball Retainer)

شکل(2-1) نمای برش خورده یاتاقان ساچمه ای

انواع یاتاقان

از لحاظ نیروی وارده: به دو دسته زیر تقسیم بندی میشوند

• شعاعی : نیروی شعاعی را تحمل میکند و نشیمنگاه اینگونه یاتاقان بشکل استوانه است.

• محوری: نیروی محوری را تحمل میکند و نشیمنگاه اینگونه یاتاقان ها تخت و بشکل دایره و یا تاج دایره می باشند.

از لحاظ نوع حرکت : به دو دسته زیر تقسیم بندی میشوند.

• یاتاقان های لغزشی

• یاتاقان های غلتشی

یاتاقان های لغزشی:

در یاتاتقان های لغزشی محور در داخل سوراخ یاتاقان می گردد. به خاطر لغزیدن محور در سطح یاتاقان اصطکاک لغزشی ناخواسته ای به وجود می آید البته با قرار دادن لایه ای از مواد روانکاری بین سطوح زبانه و یاتاقان می توان مقدار اصطکاک را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داد. عیب این نوع یاتاقان ها در بالا بودن مقاومت شروع به کارشان می باشد.

این نوع یاتاقان ها دارای خصوصیات زیر می باشند:

1) نیروهای زیادی را تحمل می کنند

2) آرام و بی سروصدا کار می کنند

3) در مقابل ضربه و ارتعاش حساس نیستند

4) محدودیتی از نظر تعداد دور ندارند

5) جای کمتری را در جهت شعاعی اشغال می کنند.

از خواص دیگر این یاتاقان ها اینکه مونتاژ و پیاده کردن آنها راحت است و نسبت به دقت حرکت محور میتواند قابل تنظیم باشد.یاتاقان های لغزشی احتیاح به روغنکاری ومراقبت زیاد دارند و معمولا دارای اصطکاک بیشتر و در نتیجه کارایی کمتری نسبت به یاتاقان های غلتشی دارند.

انواع یاتاقان های لغزشی:

• یاتاقان های چشمی

• یاتاقان های دو تکه

• یاتاقان های قابل تنظیم…

عبارات کلیدی

  • تحقیق کامل وجامع معرفی عضو مکانیکی، انواع، جنس
  • تحقیق معرفی عضو مکانیکی، انواع، جنس
  • معرفی عضو مکانیکی
  • تحقیق معرفی عضو مکانیکی
  • جنس
  • یا تاقان
  • سیلندر
  • موتور