مطالعات طرح جامع فرودگاه رامسر

دسته: برنامه ریزی شهری

فرمت فایل: pdf

حجم فایل: 52 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 73

مطالعات طرح جامع

فرودگاه رامسر

مطالعات طرح جامع فرودگاه رامسر

فهرست مندرجات

شرح مطالب صفحه

بخش اول- بررسی وضعیت موجود …

1-1- بازدید محلی و مذاکره و تبادل نظر با کارکنان…

1-2- تعیین سطوح پایانه مسافری و ساختمانهای جنبی …

1-3- جمع آوری آمار تعداد پرواز…

1-4- بررسی وضعیت اراضی حوزه داخلی فرودگاه…

1-5- بررسی تسهیلات فرودگاهی به لحاظ آب و برق و تلفن …

1-5-10- بررسی تاسیسات مکانیکی وضع موجود…

1-6- جمع آوری آمار شرکتهای هواپیمائی و هواپیماهای آموزشی…

اطلاعات AIP و نقشه های فرودگاه …

بخش دوم- برآورد ترافیک و سطوح مورد نیاز در دوره طرح …

2-1- برآورد تعداد مسافر و حجم بار…

2-1-3- پیش بینی نوع هواپیما و تعداد نشست و برخاست …

2-1-6- پیش بینی پارکینگ زمینی …

جدول سطوح کاربری طرح جامع …

2-5-2- تاسیسات برق …

برآورد مصرف آب و گاز مورد نیاز

بررسی وضعیت موجود

1-1- بازدید محلی، مذاکره با رئیس و مسئولین فنی فرودگاه

فرودگاه در شمال شهرستان رامسر و در مرکز شهر و حاشیه دریای خزر در سال 1342 بصورت باند خاکی تاسیس و در سال 1347 عملیاتی گردیده است. این فروگاه توسط شرکت نفت و دولت تاسیس گردیده است. در گذشته استقبال بسیار خوبی از این فرودگاه بعمل می آمده است بطوری که روزی چهار پرواز در این فرودگاه انجام می شده است.

در حال حاضر باند فرودگاه آسفالت و دارای 1500 متر طول و 45 متر عرض می باشد و از دو طرف باند پرواز نیز توسط جاده تنکابن بلوار مرکز تفریحی فدک احاطه گردیده است و از انتهای باند هر دو سو کمتر از 100 متر فاصله جهت تطویل و توسعه باند وجود دارد اطراف فرودگاه در سمت شمال شرقی پر از درختان میوه و مرکبات و باغهای شخصی می باشد و در سمت جنوب غربی نیز مناطق مسکونی در فاصله بسیار کمی از باند و فنس فرودگاه وجود دارند و فرودگاه کاملاً از هر سمت محاصره گردیده است و کار توسعه را با مشکلات زیادی مواجه خواهد نمود. در مذاکرات بعمل آمده با مسئولین فرودگاه این نکته مشخص گردید که فرودگاه بدلیل محدودیت اراضی و ملاحظات اقتصادی نتوانسته در مقیاس بالا به پردازش مسافر و بار بپردازد و بدلیل کمبود امکانات هوانوردی و غیر هوانوردی و قدیمی بودن دستگاه ها و تجهیزات حتی قادر به ارائه خدمات مطلوب مخصوصاً در شرایط جوی و آب هوایی نامساعد نگردیده است.

قسمتی از تملک اراضی برای توسعه و تطویل باند صورت پذیرفته اند که باعث امیدواری برای توسعه آتی می باشد البته بایستی به این نکته اشاره گردد که طرح تطویل باند بسیار محدود بوده و بسیار پرهزینه و از لحاظ فنی نیز با مشکلات زیادی توام خواهد بود. در حال حاضر هدف از ادامه فعالیت این فرودگاه آن است که پروازهای داخلی مسافر به مقصد تهران در آن پردازش گردیده و جهت رونق و ازدیاد تعداد پرواز این فرودگاه در زمینه صادرات گل و محصولات کشاورزی و مرکبات و توسعه صنعت توریست گام برداشته شود. که در این صورت مسلماً با مرتب بودن پروازها می توان با توجه به اقلیم فرودگاه به آینده آن تا حدودی امیدوار بود. از کلیه ساختمانهای فرودگاه شامل ساختمان ترمینال، برج مراقبت- ساختمان فنی- مهمانسرا- ساختمان ایمنی زمینی- ساختمان برق اضطراری و موتورخانه و محوطه های مربوطه، اراضی محدود فرودگاه در داخل و خارج فنس حفاظتی، پست نگهبانی در بدو ورود و منبع هوایی آب بازدید بعمل آمده و کیفیت کلیه این ابنیه مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت که در بندهای بعدی مطالعات به آنها اشاره خواهد شد.

1-1-1- کمبودها از دیدگاه کارکنان فرودگاه

قدیمی بودن دستگاه های ناوبری

آسفالت نامطلوب باند و توقفگاه هواپیما

کمبود خودرو فرودگاه

جاده حفاظتی کنار فنس بسیار نامطلوب و خاکی می باشد.

عدم وجود تسمه نقاله جهت انتقال بار مسافرین

ازدحام پرندگان مخصوصاً در فصل بهار و تابستان

جایگاه نامناسب و فرسوده شدن برج مراقبت پرواز و سیستم های ناوبری و پوسیده شدن کابلها

1-1-2- کمبودها از دیدگاه اینجانب و استفاده کنندگان

نامناسب بودن فنس کشی فرودگاه

رویش گیاهان و بوته های بلند در جاده حفاظتی اطراف فرودگاه

نزدیکی منازل مسکونی اطراف به باند فرودگاه

فاصله بسیار اندک باند از ساحل دریای خزر

عدم وجود دیوار حفاظتی جهت جلوگیری از پیشروی آب به سمت فرودگاه

عدم وجود قسمت سوخت رسانی

عدم وجود هر گونه فعالیت بازرگانی در فرودگاه

عدم وجود تعداد مسافر کافی بدلیل گرانی بلیط، فاصله کم رامسر تا تهران و وجود راه های زمینی تا تهران از شهرستانهای چالوس- و لاهیجان که حوزه نفوذ فرودگاه محسوب می شود.

کوتاهی طول باند پرواز

وجود رودخانه ای در آستانه باند 31 بفاصله تقریبی 50 متر از اورران Over RUN باند

1-2- تعیین سطوح پایانه مسافری و کلیه ساختمانهای جنبی و عملیاتی و همچنین سطوح عوامل پرواز (باند و تاکسیوی و توقفگاه هواپیما)

فرودگاه رامسر کلاً یک فرودگاه غیرنظامی است و برای فعالیتهای نظامی ساخته نشده است و تا بحال برای اهداف مختلف توسط ارگانهای هواپیمائی مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله سازمانهایی که از این فرودگاه در طول چندین سال استفاده کرده اند می توان از شرکتهای هواپیمائی ذیل نام برد.

1- کشاورزی 2- هواپیمائی کشوری 3- ایران ایر 4- آسمان

به طور کلی در حال حاضر شرکت هواپیمائی آسمان عمل کننده اصلی در فرودگاه می باشد. مساحت اراضی فرودگاه 75 هکتار می باشد فرودگاه در شمال شهر رامسر قرار دارد نزدیکترین شهر به این فرودگاه چابکسر است که تا رامسر تا حدود 11 کیلومتر فاصله دارد. فرودگاه های دیگر استان در حال حاضر شامل فرودگاه رشت و نوشهر می شوند که به ترتیب با این فرودگاه 121 و 85 کیلومتر فاصله زمینی دارند. فرودگاه رامسر کلاً در اختیار مدیریت این فرودگاه از لحاظ اراضی می باشد استفاده از اراضی فرودگاه رامسر به شرح ذیل است.

1-2-1- ساختمانها

1- مساحت پایانه مسافری 1574 متر مربع

2- مساحت کابین کنترل و برج (در ابتدای باند 31 قرار دارد) 27 متر مربع

3- مساحت پاویون 201 متر مربع

4- مساحت ساختمان سپاه 149 متر مربع

5- مساحت نیروی انتظامی 496 متر مربع

6- مساحت ایمنی زمینی 530 متر مربع

7- مساحت مهمانسرا 75 متر مربع

8- مساحت خانه های سازمانی 16 واحد 3275 متر مربع

9- مساحت ساختمان برق اضطراری 297 متر مربع

10- ساختمان NDB (مکان مناسب نبوده و نیاز به جابه جایی و در صورت VOR می تواند حذف گردد.) 12 متر مربع

11- مساحت پارکینگ ماشین آلات 205 متر مربع

12- ساختمان هواشناسی 150 متر مربع

13- ساختمان انبار تدارکات 216 متر مربع

14- ساختمان نقلیه اداره فنی 90 متر مربع

15- پلاژ (برای استفاده پرسنل) 6 دستگاه 360 متر مربع

16- محوطه پارکینگ خودروئی 3875 متر مربع

17- مساحت کل اراضی فرودگاه حدود 75 هکتار

1-2-2- سطوح عوامل پرواز (باند تاکسی وی و توقفگاه هوایی)

محوطه پروازی فرودگاه رامسر در حالت فعلی شامل یک باند و یک اپرون و یک تاکسی وی به شرح زیر می باشد.

باند اصلی به طول 1500 متر و به عرض 45 متر و مساحت اپرون 6500 مترمربع و تاکسیوی دارای مساحت 2484 متر مربع می باشد در سمت 13 باند در THR چراغ نبر با WBAR پیش بینی شده است همچنین در طول 1500 متر باند در هر 60 متر چراغ سفید نوع LIH پیش بینی شده و انتهای باند نیز با چراغ قرمز مشخص شده است برق اضطراری برای تمام چراغهای AD با فاصله زمانی 15-10 ثانیه تاخیر امکان پذیر است در بالای برج کنترل چراغ چشمک زن پیش بینی شده است.

عبارات کلیدی

  • مطالعات طرح جامع فرودگاه رامسر
  • مطالعات طرح جامع
  • فرودگاه رامسر