مقاله دوربین دیجیتال

دسته: کامپیوتر و IT

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 72 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 22

مقاله دوربین دیجیتال

قسمتی از متن:

روشهای زمان دهی، موقعیت دهی و نقطه دید

روشهایی برای کنترل کنتراست هست که به عکاسی در زمان مناسب، یا تغییر نقطه دید شما بستگی دارد. استفاده از این روشها وابسته به سوژه مورد عکاسی است. طبیعی است که اگر از سوژه های متحرک و سریع عکاسی می کنید (عکاسی حیات وحش، ورزشی، عکاسی میدانی و خیابانی، حوادث و نظایر آن) بسیاری از این روشها عملی نیستند. اما اگر عکاسی شما منظره، توریستی، معماری و نظایر آن است، ممکن است بتوانید با این روشها کنتراست را بخوبی کنترل کنید.

مشکلات نور وسط روز

تا جایی که ممکن است از عکاسی در نور آفتاب وسط روز که نوری تخت از بالای سر با سایه های تند دارد، پرهیز کنید. این نور به هیچ وجه جالب نیست، نه برای عکاسی از مردم و نه برای منظره. معمولا در چنین شرایطی، نور از محدوده دینامیکی سنسور دوربین شما فراتر خواهد رفت.

کنتراست و ابر

نور روزهای ابری (بخصوص با ابرهایی سفید و با تیرگی متوسط) برای بسیاری از انواع عکاسی عالی است. لایه های ابر، نور شدید آفتاب را کم می کند و آن را به گونه ای پخش می کند که با کاهش محدوده دینامیکی، امکان گرفتن عکسی خوب از سایه و روشن های موجود را برای شما فراهم می کند. روزهای ابری شدید کمی عکاسی مشکل است. لایه تیره ابر باعث می شود که نور بسیار کم و تخت دارای تلالو اندکی باشد. در چنین شرایطی، می توانید بر روی عکاسی معماری، ماکرو، گلها و سوژه های مشابه تمرکز کنید. جالب است که عکس سوژه های دارای رنگهای متنوع و زیاد در چنین شرایط نوری خیلی خوب می شود.

در ابتدا و انتهای روز که نور قابل کنترل تر است عکاسی کنید

اندکی قبل از طلوع آفتاب، در هنگام طلوع، و اندکی بعد از طلوع عکاسی کنید. کنتراست کلی در این زمانها بسیار کمتر از مواقع دیگر است، چون نور خورشید مجبور است بخاطر زاویه کمتر نسبت به موقعیت شما، مسافت بیشتری را در اتمسفر نفوذ کند. به علاوه، سایه های بلند ناشی از ارتفاع کم خورشید، منظره را جذاب تر می کند و نیز رد نور جزئیات بافت های مختلف را به خوبی نمایش می دهد. در چنین اوضاعی باید آماده تغییر سریع تنظیمات نورسنجی باشید و بدانید که از چه می خواهید عکس بگیرید، زیرا میزان نور، رنگ آن و کیفتش به سرعت در حال تغییر است. مشابه با همین وضعیت، در یک ساعت مانده به غروب آفتاب، خود غروب و بخصوص نیم ساعت یا همین حدود پس از غروب زمانی ایده آل به ویژه برای عکاسی منظره می باشد. در این زمان کنتراست به تدریج کم می شود و شما می توانید به سادگی تمام محدوده سطوح مختلف نور را عکاسی کنید. نور قبل از غروب بسیار گرمتر از نور معمولی روز است و گرمای رنگها می تواند تصویر شما را برجسته کند. حتی بعد از پایین رفتن خورشید هم دست از عکاسی بر ندارید. بعضی اوقات حتی در زمانی که فکر می کنید دیگر زمان عکاسی به پایان رسیده است، با تعجب خواهید دید که خورشید که اکنون از سطح افق پایینتر است نور بهتری را ایجاد کرده است.

نقطه دید بهتری را انتخاب کنید

تغییر نقطه دید یا موقعیت می تواند یک راه عالی برای دستیابی به کنتراست تصویر مناسب باشد. اگر در یک روز آفتابی در حال عکاسی از مردم هستید، به سادگی به یک ناحیه سایه بروید. در سایه نه تنها کنتراست بسیار کمتر می شود، بلکه چشم سوژه ها نیز بخاطر نور خورشید نیمه بسته نمی شود. برای عکس های معماری یا مناظر شهری، دیگر وجوه ساختمان را برای گرفتن عکسی بهتر بررسی کنید. ممکن است بتوانید موقعیتی را پیدا کنید که بخاطر یک نور متفاوت کنتراست تصویر کاهش یابد.

دسته دیگر از پیشنهادات مربوط به کنترل کنتراست، روش هایی را شرح می دهد که می توانید تنظیمات دوربین و نورسنجی را به گونه ای تغییر دهید تا بهترین نتیجه ممکن بدست آید:

روشهای تنظیم دوربین و نورسنجی

علاوه بر تنظیمات فیزیکی نور و زمان یا موقعیت عکاسی، عکاسان محدوده قابل دسترسی از ابزار را روی دوربین خود در اختیار دارند تا محدوده دینامیکی دوربین را با کنتراست تصویر هماهنگ کنند. بسیاری از این پیشنهادات به مشخصات ویژه دوربین دیجیتال شما وابسته خواهد بود. در اینجا سعی شده است که راهنمایی ها وسیع و کلی باشند تا برای تمام عکاسان با دوربین های مختلف مفید باشد. اما ناچارا بعضی راهنمایی ها مربوط به دوربین های خاصی است که با آنها آشنایی بیشتری داشته ایم. توضیحات این بخش بیشتر بر اساس دوربین های کانن عرضه شده، ولی ماهیتا با بسیاری از دوربین های برند دیگر مانند نیکون، فوجی، پنتاکس و سونی یکسان است و فقط ممکن است بعضی از اصطلاحات در آنها بهنامی دیگر شناخته شود.

از هیستوگرام دوربین استفاده کنید.

نمایش یک هیستوگرام که نورسنجی مناسبی را نشان می دهد.

اگر دوربین شما دارای امکان نمایش هیستوگرام است، عکسهای آزمایشی با رزولوشن پایین و با سطوح نورسنجی متفاوت بگیرید (با استفاده از امکان جبران نوری یا تنظیم دستی نور) و سپس هیستوگرام های بدست آمده را بررسی کنید. سعی کنید عکسی بگیرید که نمودار هیستوگرام آن در وسط واقع شده و در دو انتهای تاریک و روشن (چپ و راست) آن نمودار خط عمودی را قطع نکرده باشد. این یک نورسنجی ایده آل برای یک منظره کم نور است. ولی فرض می کنیم شرایط نوری خاصی داریم که با اعمال هر نورسنجی، قادر به رسیدن به چنین وضعیتی نیستیم.

کارت خاکستری را فراموش نکنید.

عبارات کلیدی

  • مقاله دوربین دیجیتال
  • مقاله دوربین دیجیتال
  • دوربین دیجیتال
  • تحقیق دوربین دیجیتال
  • پروژه دوربین دیجیتال
  • پایان نامه دوربین دیجیتال
  • بررسی دوربین دیجیتال