پروژه معرفی و بررسی انواع یاتاقان ها

توضیح مختصر:

(ارائه روش های بهینه سازی یاتاقان های اسپیندل ماشین ابزار و بررسی اثر درجه ویسکوزیته روانکار در ارتعاش مکانیکی رلبرینگ ها )

عنوان کامل: پروژه معرفی و بررسی انواع یاتاقان ها

دسته بندی: دانشگاهی » سایر موارد

اطلاعات

  • فرمت فایل دانلودی: doc
  • فرمت فایل اصلی: doc
  • تعداد صفحه: 107
  • حجم: 9,521 کیلوبایت

عبارات و جملات کلیدی

پروژه معرفی و بررسی انواع یاتاقان ها

معرفی یاتاقان

یاتاقان ها با تحمل بارهای محوری و شعاعی ، قطعات متحرک را در مسیر حرکت خود نگاه میدارد. چرخ دنده ها ، چرخ ها و شفت ها به وسیله یاتاقان در محل استقرار خود نصب شده و در مقابل اصطکاک و فرسایش محافظت میشوند .

یاتاقان ها وظایف زیر را انجام میدهند

1- قطعه ی متحرک را نگه میدارند.

2- اصطکاک را کاهش میدهند.

3- فرسایش و سائیدگی را کاهش میدهند.

4- یک سطح سایشی قابل تعویض را تشکیل میدهند

اجزاءیاتاقان:

1 – دو قطعه ی فولادی سخت که قفسه نام دارد.

2- ساچمه ها غلتک ها و سوزن هایی از فولاد سخت شده که در بین قفسه می غلتند.

3- جدا کننده یا محفظه که اطاقک اجزای غلتان را نشان می دهداجزاء یاتاقانهای ساچمه ای :

ساچمه ها Ball

رینگ بیرونی External Ring

رینگ داخلی Internal Ring

قفسه نگهدارنده ساچمه ها Cage (Ball Retainer)

انواع یاتاقان

از لحاظ نیروی وارده: به دو دسته زیر تقسیم بندی میشوند

شعاعی : نیروی شعاعی را تحمل میکند و نشیمنگاه اینگونه یاتاقان بشکل استوانه است.

محوری: نیروی محوری را تحمل میکند و نشیمنگاه اینگونه یاتاقان ها تخت و بشکل دایره و یا تاج دایره می باشند.

از لحاظ نوع حرکت : به دو دسته زیر تقسیم بندی میشوند.

یاتاقان های لغزشی

یاتاقان های غلتشی

یاتاقان های لغزشی:

در یاتاتقان های لغزشی محور در داخل سوراخ یاتاقان می گردد. به خاطر لغزیدن محور در سطح یاتاقان اصطکاک لغزشی ناخواسته ای به وجود می آید البته با قرار دادن لایه ای از مواد روانکاری بین سطوح زبانه و یاتاقان می توان مقدار اصطکاک را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داد. عیب این نوع یاتاقان ها در بالا بودن مقاومت شروع به کارشان می باشد.

این نوع یاتاقان ها دارای خصوصیات زیر می باشند:

1) نیروهای زیادی را تحمل می کنند

2) آرام و بی سروصدا کار می کنند

3) در مقابل ضربه و ارتعاش حساس نیستند

4) محدودیتی از نظر تعداد دور ندارند

5) جای کمتری را در جهت شعاعی اشغال می کنند.

از خواص دیگر این یاتاقان ها اینکه مونتاژ و پیاده کردن آنها راحت است و نسبت به دقت حرکت محور میتواند قابل تنظیم باشد.یاتاقان های لغزشی احتیاح به روغنکاری ومراقبت زیاد دارند و معمولا دارای اصطکاک بیشتر و در نتیجه کارایی کمتری نسبت به یاتاقان های غلتشی دارند.

انواع یاتاقان های لغزشی:

یاتاقان های چشمی

یاتاقان های دو تکه

یاتاقان های قابل تنظیم

یاتاقان های غلتشی:

هر گاه بین محور و یاتاقان قطعات گردنده ای بشکل کره ویا استوانه قرار داده شود اصطکاک لغزشی به اصطکاک غلتشی تبدیل می شود.در این حالت چون اجسام غلتنده با تماس نقطه ای (کره) یا تماس خطی (استوانه ای) می غلتند، نتیجه کار این است که ضریب اصطکاک تقلیل یافته، نیروی لازم برای غلبه به آن به مراتب کمتر از اصطکاک لغزشی می باشد. یاتاقان هایی که در آنها از این خاصیت استفاده می شود یاتاقان های غلتشی یا تماس غلتشی و یا یاتاقان های ضد اصطکاکی نامیده می شوند.در این دسته از یاتاقان ها اصطکاک آغاز کار حدود دو برابر اصطکاک حین کار است ولی هنوز در مقایسه با اصطکاک آغاز کار یاتاقان لغزشی ناچیز است.

این نوع یاتاقان ها دارای خصوصیات زیر می باشند:

1. احتیاج به گشتاور کمتری برای شروع حرکت دارند

2. بعلت نیاز کمتر به روغنکاری مراقبت چندانی لازم ندارند

3. حرارت زیادی تولید نمی کنند و کارایی خوبی دارند

4. این یاتاقان ها مخصوص حرکت آرام و دورهای کمتری هستند

5. در مقابل ضربه و ارثعاش حساسند و عمر آنها نسبت به تعداد دورشان محدود است

6. در مقابل آلودگی ها حساسیت زیادی داشته برای آبندی در مقابل نفوذ آلودگی ها احتیاج به هزینه بیشتری دارند

و همچنین این یاتاقان ها بعلت استاندارد بودن اندازه ها براحتی تعویض می شوند. مقدار کمتری در امتداد محور جای می گیرند و در نتیجه می توان محور را کوتاهترد ر نظر گرفت و در صورت خراب شدن با سروصدای غیر عادی بروز اشکال را اعلام می کنند.

انواع یاتاقان های غلتشی:

تقسیم بندی بر حسب نیروهایی که متحمل میشوند

تقسیم بندی از نظر شکل هندسی عناصر غلتشی

تقسیم بندی بر حسب جبران نامیزانی محور

تقسیم بندی از لحاظ ساختمان

تقسیم بندی بر حسب اندازه هر سری یاتاقان